dinsdag 16 juli 2013

Tegen de heuvel op

Vandaag heb ik een mooie ervaring opgedaan. Mijn man heeft mij er al tijdens een wandeling op de vakantie op gewezen. Nu heb ik het bewust ervaren en doorleefd. Waar gaat het over?
 
Onderweg op een fietstocht van ruim 17km zitten een aantal heuvels. Deze heuvels zijn helemaal niet zo hoog maar wel zodanig dat het mijn fietsflow beïnvloedt en ik mijn tempo en versnellingen moet aanpassen. Ik zie er eerlijk gezegd wel tegenop wanneer ik er aan moet beginnen. Dit resulteert in een extra hoge heuvel terwijl dat dus best meevalt. Geen Monte Ventoux! Elke keer liet ik mijn tempo teruglopen tot een moment waarop het dan zo zwaar viel dat ik er de balen van had.
 
 
 
Vandaag had ik ineens de geest gekregen. Wanneer het zwaarder wordt, moet ik juist meer mijn best doen. Extra energie erin stoppen, harder trappen en meer gas geven. Dat moet ik doen in plaats van mij te focussen op de top van die heuvel en er tegenop te kijken met als gevolg mij te demotiveren.
 
Dus nog voor ik eraan moest beginnen, heb ik mijn 'mindset' veranderd waardoor ik anders aan de heuvel begon. Dit maal zonder directe aanpassing in snelheid maar wel bijgeschakeld begonnen. Het ging goed, nog een keer bijschakelen en meer energie in de benen. Gek genoeg ging het - voor mij telkens zo'n zware heuvel - een stuk makkelijker hoewel het fysiek wel pittiger was. Bovenop de heuvel aangekomen heb ik een super gevoel! Ik ga weer verder met mijn tocht en ga trots aan mijn volgende heuvel beginnen. Het voelt nu in plaats van een zwaar punt in mijn tocht een uitdaging die ik ten volle aan ga!
 
Eenmaal thuis gekomen realiseer ik mij dat deze fysieke uitdaging - heuvel - niet alleen letterlijk genomen aanwezig kan zijn op mijn levenspad maar misschien vooral ook wel figuurlijk. In een leven zitten heuvels die genomen moeten worden en dus zijn er momenten om tegenop te kijken. De uitdaging ligt er om op dat moment ook bij te schakelen en extra energie erin te stoppen! Die energie stop je erin zodat je wel die heuvel kunt nemen en tot slot bovenop de heuvel komt met een goed gevoel.
 
 
 
Misschien dat mijn verhaal, ervaring van vandaag, niet alleen mij maar ook jou inzicht kan geven in de levensprocessen die wij allemaal doorlopen. Ik hoop dat jij ook kunt bijschakelen en extra druk op de pedalen kunt zetten op het moment dat het in jouw leven tegenzit.  
 
In mijn praktijk kun je terecht voor begeleiding op het moment dat jij ervaart dat je de heuvel op gaat maar onvoldoende kunt bijschakelen. Loopt je leven vast en heb je een frisse blik nodig. Neem vrijblijvend contact met mij op!!
 
Liefs Leonieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten